Wymijanie, omijanie, cofanie, zawracanie

 Wymijanie, omijanie i cofanie 

Art. 23. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany: 
1) przy wymijaniu zachować bezpieczny odstęp od wymijanego pojazdu lub uczestnika ruchu, a w razie potrzeby zjechać na prawo i zmniejszyć prędkość lub zatrzymać się; 

2) przy omijaniu zachować bezpieczny odstęp od omijanego pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody, a w razie potrzeby zmniejszyć prędkość; omijanie pojazdu sygnalizującego zamiar skręcenia w lewo może odbywać się tylko z jego prawej strony; 

3) przy cofaniu ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu i zachować szczególną ostrożność, a w szczególności: 
a) sprawdzić, czy wykonywany manewr nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia, 
b) upewnić się, czy za pojazdem nie znajduje się przeszkoda; w razie trudności w osobistym upewnieniu się kierujący jest obowiązany zapewnić sobie pomoc innej osoby. 
2. Zabrania się cofania pojazdem w tunelu, na moście, wiadukcie, autostradzie lub drodze ekspresowej.

Zabrania się zawracania: 
1) w tunelu, na moście, wiadukcie lub drodze jednokierunkowej; 
2) na autostradzie; 
3) na drodze ekspresowej, z wyjątkiem skrzyżowania lub miejsca do tego przeznaczonego; 
4) w warunkach, w których mogłoby to zagrozić bezpieczeństwu ruchu na drodze lub ruch ten utrudnić.

WYMIJANIE
Zgodnie z artykułem 2 punkt 26 Ustawy PoRD wymijanie to przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku.


Przepisy nakazują zachowanie bezpiecznego odstępu przy wykonywaniu tego manewru. Nie znajdziemy jednak dokładnej definicji "bezpiecznego odstępu". Ustalając odstęp przy wymijaniu powinniśmy brać pod uwagę: prędkość z jaką się poruszamy, warunki w jakich ruch się odbywa (np. śliska czy sucha jezdnia), drogę, którą się poruszamy (inaczej wymijanie wygląda na autostradzie a inaczej na drodze osiedlowej).Oczywistym jest, że im większa prędkość czy trudniejsze warunki, odstęp powinien być większy, żeby był bezpieczny. Na wąskich drogach (np. osiedlowych) prawdopodobnie nie będziemy mieli możliwości zachowania dużego odstępu przy wymijaniu. W takim przypadku dla zachowania bezpieczeństwa, powinniśmy zmniejszyć prędkość. Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że obowiązek zmniejszania prędkości, zjeżdżania w prawo czy zatrzymywania się w przypadku "trudnego" wymijania, dotyczy OBU kierujących pojazdami wymijającymi się. Ustawa PoRD obliguje wymijających się do takiego zachowania w razie potrzeby. Życie na drodze (i logika) wskazuje jednak, że w przypadku wymijania w trudnych warunkach, warto zastosować zwiększoną kulturę drogową - przecież o wiele łatwiej usunąć się bardziej w prawo małemu pojazdowi niż pojazdowi np. z przyczepą. Podobnie zjeżdżający z góry powinien bardziej zwalniać i usuwać się na prawo niż ten, który jedzie pod górę. Czasem zdarza się tak, że jeden z kierujących nie ma możliwości zjechania na prawo - np. w skrajni jezdni jest płot, który uniemożliwia taki manewr. Dlatego nie starajmy się ściśle egzekwować swoich praw przy wymijaniu. Dobrym zwyczajem ( nie tylko przy wymijaniu) jest wzajemna życzliwość i pomoc na drodze, w taki sposób aby wszystkim ułatwić poruszanie się.

Jeżeli wymijanie mogłoby stanowić duży problem, w wąskich miejscach można zastosować znaki regulujące zasady wymijania.

Na zwężonym odcinku jezdni stosuje się:
- z jednej strony odcinka - znak zakazu, zabraniający wjazdu na ten odcinek przed pojazdami jadącymi z przeciwka,


- ze strony przeciwnej - znak informujący o pierwszeństwie przejazdu na zwężonym odcinku drogi.




OMIJANIE
Zgodnie z artykułem 2 punkt 27 Ustawy PoRD omijanie to przejeżdżanie (przechodzenie) obok nieporuszającego się pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody.
Przepisy nakazują zachowanie bezpiecznego odstępu przy omijaniu. W razie potrzeby należy zmniejszyć prędkość.

Przepisy określają sposób omijania tylko w przypadku omijania skręcających w lewo - może się ono odbywać tylko z prawej ich strony.
I taką zasadę - przejeżdżanie z prawej strony przeszkody - powinniśmy przyjąć jako najczęściej stosowaną na drodze. Jest ona zgodna z zasadą ruchu prawostronnego. 

Niestety, nie zawsze jest możliwe przejeżdżanie z prawej strony przeszkody. Sposób omijania może być nakazany znakiem drogowym. W tym celu stosuje się znaki: "nakaz jazdy z prawej strony znaku", "nakaz jazdy z lewej strony znaku" lub "nakaz jazdy z prawej lub lewej strony znaku".

Jeżeli omijamy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza poza obszarem zabudowanym, jesteśmy zobowiązani do dawania krótkotrwałych sygnałów dźwiękowych w trakcie tego manewru. (art. 30 ust. 1 pkt 1 lit. a Ustawy PoRD).


Omijanie jest ZABRONIONE:
1.Zabrania się  omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd kolejowy (tramwajowy), jeżeli wymagałoby to wjecha­nia na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.



2. 
Zabrania się omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.

Niejednokrotnie spotykamy się z sytuacją, gdy na sąsiednim pasie przed przejściem dla pieszych, stoją pojazdy oczekujące np. na możliwość skrętu w lewo. W takim przypadku powyższy zakaz nas nie obowiązuje. Jednak omijanie w takim przypadku powinno odbywać się z zachowaniem szczególnych środków ostrożności, ponieważ widoczność w okolicy przejścia jest wtedy bardzo mocno ograniczona i możemy nie zauważyć pieszego wkraczającego na przejście.

3. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność przy przejeżdżaniu obok oznaczonego przystanku tramwajowego nieznajdującego się przy chodniku. Jeżeli przystanek nie jest wyposażony w wysepkę dla pasażerów, a na przystanek wjeżdża tramwaj lub stoi na nim, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w takim miejscu i na taki czas, aby zapewnić pieszemu swobodne dojście do tramwaju lub na chodnik. Przepisy te stosuje się odpowiednio przy ruchu innych pojazdów komunikacji publicznej.(art. 26 ust. 6).
Oznacza to zakaz omijania tramwaju, który stoi na przystanku bez wysepki. 



COFANIE
Cofanie jest zabronione przede wszystkim w miejscach i warunkach, w których mogłoby utrudnić ruch innym.

Ponadto jest zabronione: w tunelu, na moście, wiadukcie, autostradzie lub drodze ekspresowej.
W ustawie o ruchu drogowym nie jest jednoznacznie opisana zasada cofania. Art. 23. mówi jedynie, że przy cofaniu należy ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu i zachować szczególną ostrożność, a w szczególności:
sprawdzić, czy wykonywany manewr nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia
-upewnić się, czy za pojazdem nie znajduje się przeszkoda; w razie trudności w osobistym upewnieniu się, kierujący jest obowiązany zapewnić sobie pomoc innej osoby.
Współczesne pojazdy oferują "pomoc" przy cofaniu - mamy czujniki parkowania czy kamery. 
Więcej o cofaniu:

ZAWRACANIE
Przepisy Ustawy PoRD nie określają sposobu wykonania manewru zawracania.
Z "najłatwiejszym" zawracanie mamy do czynienia w przypadku wykonywania tego manewru na szerokich drogach dwujezdniowych. 

Podczas egzaminu na prawo jazdy,  zawracanie jest manewrem obowiązkowym. Zwykle wykorzystujemy do tego manewru tzw. "infrastrukturę drogową", czyli np. wjazdy do bram posesji. 

Istnieją dwa sposoby wykonania takiego manewru, w zależności czy wykorzystujemy wjazdy po prawej czy po lewej stronie naszej jezdni.
Przy zawracaniu, w który wykorzystujemy wjazd po lewej:
- skręcamy we wjazd,
- wycofujemy na drogę poprzeczną, starając się ""zmieścić się" na swoim, prawym pasie ruchu,
- kontynuujemy jazdę swoim pasem ruchu.
Przy zawracaniu, w którym wykorzystujemy wjazd po prawej:
- przejeżdżamy za wjazd,
- wjeżdżamy tyłem we wjazd po prawej, 
- wyjeżdżamy z wjazdu w lewo, na swoją (prawą) część jezdni na drodze poprzecznej.

Takie sposoby zawracania zapewniają nam możliwie największą widoczność podczas manewru, minimalizują również poruszanie się na biegu wstecznym po drodze. 
Jeżeli jezdnia jest wąska i nie mamy możliwości wykorzystania do zwracania wjazdu do bramy, stosujemy "zawracanie na trzy":
Czyli do prawej krawędzi jezdni skręcamy w lewo do lewej krawędzi, wycofujemy ze skrętem w prawo do prawej krawędzi jezdni, jedziemy w lewo do przodu, na "swój" prawy pas. Przy tym manewrze możliwe są trzy zmiany kierunku jazdy.

Należy pamiętać, że zawracanie jest zmianą kierunku ruchu. W przypadku każdej zmiany kierunku ruchu jesteśmy zobowiązani zasygnalizować kierunkowskazem zamiar takiej zmiany (art. 22 ust. 5 Ustawy PoRD). Dlatego należy zapamiętać kolejność: bieg- kierunkowskaz-ruch. 

Kolejną istotną kwestią przy tym manewrze jest kwestia pracy kierownicą. Przed każdy zatrzymaniem pojazdu, niezależnie od sposobu wykonania zawrócenia, należy wyprostować koła. Takie zachowanie ułatwia wykonanie manewru, zaoszczędza nam miejsce, ochrania opony, układ kierowniczy i asfalt. Kręcenie kołami podczas postoju pojazdu jest bardzo szkodliwe dla wymienionych wcześniej elementów. Kręcenie kołami podczas postoju jest "nieprofesjonalne". Dobrze jest wykształcić nawyk, że w momencie wciskania sprzęgła przy zatrzymaniu pojazdu, wykonujemy dwa przełożenia rąk na kierownicy. I już mamy koła na wprost i jesteśmy profesjonalistami!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zasady pierwszeństwa przejazdu

Znaki ostrzegawcze