Znaki ostrzegawcze


 


Rozdział 2 Rozporządzenia
Znaki ostrzegawcze

1. Znaki ostrzegawcze ostrzegają o niebezpieczeństwie na drodze, które występuje (niebezpieczeństwa realne) lub może występować (niebezpieczeństwa potencjalne). Do znaków ostrzegających o niebezpieczeństwie realnym zaliczamy m. in. znaki ostrzegające o niebezpiecznych zakrętach, skrzyżowaniach czy przejazdach kolejowych. Znaki ostrzegające o niebezpieczeństwach potencjalnych to np. znaki ostrzegające o bocznym wietrze czy ostrzegające o pojawiających się na drodze zwierzętach.

2. Każdy znak ostrzegawczy zobowiązuje kierującego do zachowania SZCZEGÓLNEJ OSTROŻNOŚCI, czyli wysokiej koncentracji uwagi, która pozwala na reagowanie nawet na nagle zmieniającą się sytuację na drodze.

3. Znaki ostrzegawcze występują w pewnej odległości od niebezpieczeństwa. Ma to na celu zapewnienie wystarczającej ilości czasu na przygotowanie się przez kierującego do pokonania niebezpieczeństwa.
Na drogach o prędkości dopuszczalnej powyżej 60 km/h znaki ostrzegawcze występują w odległości od 150 do 300 metrów od niebezpieczeństwa.
Na drogach o prędkości dopuszczalnej do 60 km/h znaki ostrzegawcze stosuje się w odległości do 100 metrów od niebezpieczeństwa.
WYJĄTEK stanowi znak "ustąp pierwszeństwa przejazdu" - na drogach "szybszych" występuje w odległości do 50 metrów od skrzyżowania, na drogach "wolniejszych" w odległości do 25 metrów od skrzyżowania.
Jeżeli z jakichś względów znak ostrzegawczy musi być postawiony w odległości innej od niebezpieczeństwa niż wymienione wcześniej, wtedy pod tarczą znaku ostrzegawczego umieszcza się tabliczkę T-1. Takie połączenie oznacza faktyczną odległość miejsca niebezpiecznego od znaku ostrzegawczego.
 

4. Uznaje się, że niebezpieczeństwo oznaczone znakiem występuje na odcinku do 100 metrów. W przypadku, gdy odcinek niebezpieczny jest dłuższy, pod znakiem ostrzegawczym stosujemy tabliczkę T-2. Wartość podana na tabliczce oznacza długość odcinka na którym występuje niebezpieczeństwo.

5. Znaczenie znaków ostrzegawczych:

A-1 „niebezpieczny zakręt w prawo”, 
A-2 „niebezpieczny zakręt w lewo” 
ostrzegają o niebezpiecznym zakręcie w kierunku wskazanym na znaku. 

A-3 „niebezpieczne zakręty – pierwszy w prawo”
A-4 „niebezpieczne zakręty – pierwszy w lewo”
 ostrzegają o niebezpiecznych zakrętach, z których pierwszy jest w kierunku wskazanym na znaku. Te znaki NIE wskazują w którą stronę jest drugi zakręt.
Jeżeli zakrętów jest więcej niż dwa, pod znakiem ostrzegawczym A-3 lub A-4 umieszcza się tabliczkę T-4. Wskazuje ona faktyczną liczbę zakrętów.




Jeżeli pod znakiem ostrzegającym o niebezpiecznych zakrętach pojawia się tabliczka T-5 oznacz to początek drogi krętej. Na takich drogach dopuszcza się używanie świateł przeciwmgłowych przednich w okresie od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.  Światła przeciwmgłowe przednie oświetlają drogę przed pojazdem w stosunkowo niewielkiej odległości, natomiast świecą bardzo szeroko. Na drogach krętych ułatwia to doświetlenie szczególnie skrajni jezdni oraz pobocza.







A-5 „skrzyżowanie dróg”  czyli skrzyżowanie równorzędne, tzn. takie na którym nie występują znaki czy sygnały drogowe, regulujące pierwszeństwo przejazdu. Na takim skrzyżowaniu pierwszeństwo posiada nadjeżdżający z prawej strony lub pojazd szynowy, niezależnie od tego z której strony nadjeżdża. Kierujący, widząc znak A-5, powinien przygotować się do ustąpienia pierwszeństwa, czyli musi liczyć się z koniecznością hamowania czy zatrzymania pojazdu.

A-6a „skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po obu stronach”
A-6b „skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po prawej stronie”
A-6c „skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po lewej stronie”
ostrzegają o skrzyżowaniu z drogą podporządkowaną, występującą po stronie wskazanej na znaku. 

Jeżeli pod znakiem pojawi się tabliczka T-6b, wskazuje ona układ dróg na skrzyżowaniu.











 A-6d „wlot drogi jednokierunkowej z prawej strony”,
 A-6e „wlot drogi jednokierunkowej z lewej strony” 
ostrzegają o skrzyżowaniu z jednokierunkową drogą podporządkowaną, której wlot występuje po stronie wskazanej na znaku. Określenie "wylot" oznacz, że droga jednokierunkowa zaczyna się w innym miejscu a widząc znak ostrzegawczy, kierujący zbliża się do "końca" drogi jednokierunkowej. Oznacz to, że nie możemy skręcić w drogę wskazaną na znaku.

A-7 „ustąp pierwszeństwa” ostrzega o skrzyżowaniu z drogą z pierwszeństwem. 
Znak A-7 znajdujący się w obrębie skrzyżowania dotyczy tylko najbliższej jezdni, przed którą został umieszczony. 
Jeżeli znak  A-7 umieszczono przed torowiskiem pojazdów szynowych lub w innych miejscach przecinania się kierunków ruchu, oznacz to obowiązek ustąpienia pierwszeństwa na najbliższej jezdni/w najbliższym miejscu przecięcia się torów jazdy pojazdów,  za znakiem.
Umieszczona pod znakiem A-7 tabliczka T-6c lub T-6d wskazuje rzeczywisty przebieg drogi z  pierwszeństwem przez skrzyżowanie. 








Drogi oznaczone pogrubioną kreską, pokazują przebieg drogi z pierwszeństwem przejazdu, drogi oznaczone cienką kreską oznaczają drogi podporządkowane.
Podczas nauki jazdy używamy pojęcia "pierwszeństwo łamane". Nie znajdziemy d go w Ustawie PoRD ani w Rozporządzeniu o znakach (...). Takie określenie pojawia się w instrukcji przeprowadzania egzaminów państwowych.

 A-8 „skrzyżowanie o ruchu okrężnym” ostrzega o skrzyżowaniu, na którym ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku. 
 A-9 „przejazd kolejowy z zaporami” ostrzega o przejeździe kolejowym wyposażonym w zapory lub półzapory.
 A-10 „przejazd kolejowy bez zapór” ostrzega o przejeździe kolejowym niewyposażonym ani w zapory, ani w półzapory.
Umieszczona pod znakiem A-9 lub A-10 tabliczka T-7 wskazuje układ torów i drogi na przejeździe. 






Jest to szczególnie istotny znak dla kierujących pojazdami jednośladowymi. Najazd pod odpowiednim kątem na tory zapewnia bezpieczne pokonanie tego miejsca przez kierujących pojazdami jednośladowymi.

 A-11 „nierówna droga” ostrzega o poprzecznej nierówności jezdni.
 A-11a „próg zwalniający” ostrzega o wypukłości na jezdni zastosowanej w celu spowolnienia ruchu pojazdów. Jest to urządzenie na jezdni, wybudowane specjalnie, w celu zmuszenia kierujących do zmniejszenia prędkości.
A-12a „zwężenie jezdni – dwustronne”,
A-12b „zwężenie jezdni – prawostronne”, 
A-12c „zwężenie jezdni – lewostronne”
ostrzegają o zwężeniu jezdni po stronie wskazanej na znaku, które może powodować utrudnienia ruchu 

 A-13 „ruchomy most” ostrzega o wjeździe na most zwodzony lub obrotowy. Widząc taki znak, jesteśmy zobowiązani upewnić się przede wszystkim czy w danej chwili możemy bezpiecznie wjechać na most.
CIEKAWOSTKA
Czy w Polsce znajdziemy taki znak?
A nie w Polsce...

A-14 „roboty na drodze” ostrzega o prowadzonych na drodze robotach; umieszczona pod znakiem tabliczka T-19 wskazuje na malowanie znaków poziomych. 





A-15 „śliska jezdnia” ostrzega o możliwości poślizgu pojazdu spowodowanego w szczególności zmianą nawierzchni jezdni, stałym lub okresowym jej zawilgoceniem. 
A-16 „przejście dla pieszych” ostrzega o przejściu dla pieszych.
A-17 „dzieci” ostrzega o miejscu na drodze szczególnie uczęszczanym przez dzieci lub o  bliskości takiego miejsca.

A-18a „zwierzęta gospodarskie”, 
A-18b „zwierzęta dzikie” 
ostrzegają o możliwości napotkania na drodze zwierząt.

A-19 „boczny wiatr” ostrzega o miejscu, w którym mogą występować silne boczne podmuchy wiatru. 
A-20 „odcinek jezdni o ruchu dwukierunkowym” ostrzega jadących jezdnią jednokierunkową o miejscu, w którym rozpoczyna się ruch dwukierunkowy. 
A-21 „tramwaj” ostrzega o przejeździe przez tory tramwajowe; umieszczona pod znakiem tabliczka T-7 wskazuje układ torów i drogi na tym przejeździe.

A-22 „niebezpieczny zjazd” ostrzega o znacznym spadku podłużnym drogi; umieszczona pod znakiem tabliczka T-9 wskazuje rzeczywistą wielkość spadku. 
Znak A-23 „stromy podjazd” ostrzega o znacznym wzniesieniu drogi; umieszczona pod znakiem tabliczka T-9 wskazuje rzeczywistą wielkość wzniesienia. 






A-24 „rowerzyści” ostrzega o miejscu, w którym rowerzyści wjeżdżają na jezdnię lub przez nią przejeżdżają. 
A-25 „spadające odłamki skalne” ostrzega o możliwości spadania na drogę lub zalegania na niej odłamków skalnych.
A-26 „lotnisko” ostrzega o możliwości nagłego pojawienia się nisko przelatującego samolotu lub śmigłowca.
A-27 „nabrzeże lub brzeg rzeki” ostrzega o odcinku drogi prowadzącym bezpośrednio do nabrzeża lub wzdłuż brzegu rzeki lub innego zbiornika wodnego. 
A-28 „sypki żwir” ostrzega o odcinku drogi pokrytej żwirem (grysem), który może być wyrzucany spod kół jadących pojazdów. 
A-29 „sygnały świetlne” ostrzega o miejscu, w którym ruch jest kierowany za pomocą sygnalizacji świetlnej. 

Znak A-30 „inne niebezpieczeństwo” ostrzega o niebezpieczeństwie innego rodzaju niż określone pozostałymi znakami ostrzegawczymi. Umieszczona pod znakiem A-30 tabliczka wskazuje rodzaj niebezpieczeństwa za pomocą symbolu lub napisu.

 Umieszczona pod znakiem A-30 tabliczka wskazuje:
 T-8 – miejsce, w którym ruch pojazdów został skierowany na tory tramwajowe
 T-10 – przecięcie drogi z bocznicą kolejową lub torem o podobnym charakterze; w miejscu tak oznakowanym ruch na drodze jest wstrzymywany przez pracownika kolei podczas przejeżdżania (przetaczania) pociągu;
T-11 – przeprawę promową; 
T-12 – podłużny uskok nawierzchni; 
T-13 – odcinek drogi, na którym występują deformacje nawierzchni w postaci kolein;
T-14 – miejsce częstych wypadków o charakterze wskazanym na tabliczce; 
T-15 – miejsce częstych wypadków spowodowanych śliską nawierzchnią jezdni ze względu na opady deszczu;
T-16 – miejsce wyjazdu pojazdów uprzywilejowanych wskazanych na tabliczce; 9) T-17 – granicę państwa; Tabliczka T-16 może być powtórzona bez znaku A-30 bezpośrednio przed miejscem wjazdu na drogę pojazdów uprzywilejowanych
T-18 – nieoczekiwaną zmianę kierunku ruchu o przebiegu wskazanym na tabliczce. 

A-31 „niebezpieczne pobocze” ostrzega o niebezpiecznym poboczu (miękkim lub obniżonym); znak z odwróconym symbolem ostrzega o niebezpiecznym poboczu występującym po lewej stronie drogi. A-32 „oszronienie jezdni” ostrzega o mogącym występować na drodze oszronieniu jezdni lub gołoledzi. 
A-33 „zator drogowy” ostrzega o częstym występowaniu zablokowania ruchu pojazdów. Znak ostrzega o miejscu, w którym często tworzą się tzw. "korki".
A-34 „wypadek drogowy” ostrzega o miejscu, w którym na skutek wypadku drogowego nastąpiło zablokowanie drogi lub znaczne utrudnienie ruchu pojazdów. 

Znaki ostrzegawcze w postaci znaków świetlnych, na których symbole barwy białej znajdują się na czarnym tle, mają takie samo znaczenie, jak znaki w postaci tarcz z czarnymi symbolami. Przepis ten stosuje się odpowiednio do symboli i napisów na tabliczkach pod znakami.  

Czasem możemy spotkać znaki ostrzegawcze, nie wymienione w Ustawie PoRD...

Więcej informacji o znakach ostrzegawczych: 1.2. Znaki ostrzegawcze – drogi publiczne

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wymijanie, omijanie, cofanie, zawracanie

Zasady pierwszeństwa przejazdu