Dodatkowe znaki przed przejazdami kolejowymi
Znaki:
1) G-1a „słupek wskaźnikowy z trzema kreskami umieszczany po prawej stronie jezdni”,
2) G-1b „słupek wskaźnikowy z dwiema kreskami umieszczany po prawej stronie jezdni”,
3) G-1c „słupek wskaźnikowy z jedną kreską umieszczany po prawej stronie jezdni”,
4) G-1d „słupek wskaźnikowy z trzema kreskami umieszczany po lewej stronie jezdni”,
5) G-1e „słupek wskaźnikowy z dwiema kreskami umieszczany po lewej stronie jezdni”,
6) G-1f „słupek wskaźnikowy z jedną kreską umieszczany po lewej stronie jezdni”
informują o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego.
Słupek z trzema kreskami jest umieszczany pod znakiem A-9 lub A-10, słupek z dwiema kreskami – na 2/3 odległości
znaku ostrzegawczego od przejazdu, a słupek z jedną kreską – na 1/3 tej odległości.
Jeżeli ze względu na warunki lokalne znaki ostrzegawcze umieszczono bliżej niż w odległości, o której mowa
w § 3 ust. 2, to pod znakiem ostrzegawczym umieszcza się słupek z dwiema kreskami, a słupek z jedną kreską na 1/2 odległości znaku ostrzegawczego.
Jeżeli znak ostrzegawczy umieszczono w bezpośredniej bliskości przejazdu, to stosuje się tylko
słupek z jedną kreską umieszczony pod znakiem ostrzegawczym.
Znak G-2 „sieć pod napięciem” oznacza, że nad przejazdem kolejowym jest zawieszona sieć trakcyjna pod napięciem.
Znaki:
1) G-3 „krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym jednotorowym”,
2) G-4 „krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym wielotorowym”
wyznaczają miejsce zatrzymania się w związku z ruchem pociągu lub innego pojazdu szynowego na przejeździe kolejowym
bez zapór lub półzapór; znaki te informują, że na przejeździe występują odpowiednio jeden lub więcej torów.
Dodatkowe znaki dla kierujących tramwajami
Znak AT-1 „sygnalizacja świetlna” ostrzega o zbliżaniu się do miejsca, w którym ruch tramwajów jest kierowany za pomocą trójbarwnej sygnalizacji świetlnej.
Znak AT-2 „sygnalizacja świetlna wzbudzana” ostrzega o zbliżaniu się do skrzyżowania, na którym tramwaj wzbudza wydzieloną dla siebie fazę.
Znak AT-3 „niebezpieczny zjazd” ostrzega o znacznym spadku podłużnym toru tramwajowego, o wartości podanej
na znaku.
Znak AT-4 „stromy podjazd” ostrzega o znacznym wzniesieniu toru tramwajowego, o wartości podanej na znaku.
Znak AT-5 „ruch kolizyjny” ostrzega o zbliżaniu się do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, na którym skręcający
motorniczy, opuszczając skrzyżowanie, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa uczestnikom ruchu poruszającym się w kierunku na wprost.
Znaki, o których mowa w § 79:
1) są umieszczane po prawej stronie toru, nad torem przeznaczonym dla danego kierunku ruchu albo między torami na
słupach sieci trakcyjnej – w odległości od 50 m do 200 m od miejsca niebezpiecznego;2) zobowiązują kierujących tramwajami jadących torem, przy którym są umieszczone, do zachowania szczególnej
ostrożności.
Znak BT-1 „ograniczenie prędkości” oznacza zakaz przekraczania prędkości określonej na znaku liczbą kilometrów na godzinę przez kierującego tramwajem jadącego torem, przy którym jest on umieszczony.
Zakaz wyrażony znakiem BT-1 obowiązuje od miejsca umieszczenia znaku do najbliższego skrzyżowania (rozwidlenia) torów lub miejsca ustawienia znaku BT-2 „koniec ograniczenia prędkości”. Znak BT-3 „blokada zwrotnicy” oznacza zakaz wjazdu kierującego tramwajem pod urządzenie sterujące zwrotnicą,
aż poprzedni tramwaj nie opuści zwrotnicy.
Znak BT-4 „stop – zwrotnica eksploatowana jednostronnie” oznacza zakaz wjazdu kierującego tramwajem na zwrotnicę bez zatrzymania się przed zwrotnicą i obowiązek sprawdzenia, czy położenie iglicy jest prawidłowe.
Znaki, o których mowa w § 81, są umieszczane nad torem lub po prawej stronie toru przeznaczonego dla danego
kierunku ruchu.
Dodatkowe znaki szlaków rowerowych
Znaki:
1) R-1 „szlak rowerowy lokalny”,
2) R-1a „początek (koniec) szlaku rowerowego lokalnego”,
3) R-1b „zmiana kierunku szlaku rowerowego lokalnego”
oznaczają odpowiednio przebieg szlaku rowerowego lokalnego.
Znak R-3 „tablica szlaku rowerowego lokalnego” wskazuje odległość do głównych miejscowości położonych przy
szlaku rowerowym lokalnym.
Znak R-4 „informacja o szlaku rowerowym” wskazuje rodzaj szlaku rowerowego. Umieszczona pod znakiem R-4
tabliczka informuje o utrudnieniu występującym na szlaku rowerowym.
Na znaku R-4 w dolnej jego części umieszcza się symbol, numer lub barwne oznaczenie charakteryzujące szlak
rowerowy.
Znaki:
1) R-4a „informacja o rzeczywistym przebiegu szlaku rowerowego”,
2) R-4b „zmiana kierunku szlaku rowerowego”,
3) R-4c „drogowskaz tablicowy szlaku rowerowego”,
4) R-4d „drogowskaz szlaku rowerowego w kształcie strzały podający odległość”,
5) R-4e „tablica przeddrogowskazowa szlaku rowerowego”
wskazują przebieg i kierunek szlaku rowerowego.
Na znaku R-4a umieszcza się graficzną ilustrację przebiegu szlaku rowerowego w schemacie rzeczywistego układu
dróg, przy czym przebieg szlaku rowerowego oznacza się linią szerszą zakończoną kształtem strzały wskazującej na jego
kierunek.
Na znaku R-4b w dolnej jego części umieszcza się symbol, numer lub barwne oznaczenie charakteryzujące szlak
rowerowy. Umieszczona pod znakiem R-4b tabliczka informuje o utrudnieniu występującym na szlaku rowerowym.
Dodatkowe znaki dla kierujących pojazdami wojskowymi
Znakami dla kierujących pojazdami wojskowymi są:
1) znak W-1 „klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym”;
2) znak W-2 „klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym”;
3) znak W-3 „klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym dla pojazdów kołowych i gąsienicowych”;
4) znak W-4 „klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów kołowych”;
5) znak W-5 „klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów gąsienicowych”;
6) znak W-6 „szerokość mostu lub środka przeprawowego”;
7) znak W-7 „wysokość skrajni pionowej na moście lub w tunelu”.
Znaczenie znaków, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
Komentarze
Prześlij komentarz